A minap megjelent egy cikk a világgazdaságban, miszerint romlott a magyar diákok teljesítménye. Romlott a szövegértés, a természettudományok területén is gyengébben teljesítettek a fiatalok, matematikában pedig ugyanolyan eredményeket értek el a tanulók, mint 2012-ben. Ez a nemzetközi teljesítménymérési program (PISA) 2015-ös felméréséből derült ki, melyet most kedden tett közzé az Európai Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD).

Kérdezhetném, hogy miért csodálkozunk ezen, hiszen gyermekeink a modern, virtuális világban élnek „digitális bennszülöttként”, ahol percente több száz új inger éri őket, rengeteg felfedezni való „új világ” kísérti őket. Az ingerek sokaságának köszönhető, hogy a való élet már nem is olyan izgalmas számukra, a koncentráló képességük csökken, az iskolában a 45perces órát már nem tudják végigülni, és a tanárok a gyerekeket hibáztatják, hogy nem tudnak viselkedni és a rossz jelzővel bélyegzik meg őket. Miközben a szülő otthon azt veszi észre, hogy az iskolában valahogy elboldogul, a tanár biztos szívatja, és az én gyermekem egész nap bent tanul a szobájában. Mi baj lehet?

  • Facebook
  • Google+
  • Pinterest
  • Gmail

Az internet manapság már bárhol könnyedén elérhető. A Common Sense Media 2013-as kutatása szerint 8 éves korukra az amerikai gyerekek 72 százaléka már használ valamilyen mobil eszközt. Összehasonlítva egy 2 évvel korábbi 2011-es felmérésükkel ez számadat 38 százalékkal nőtt. A két év alatti (!) gyerekeket is megvizsgálták és kiderült, hogy míg 2011-ben a 2 év alatti gyermekeknek csupán a 10 %-a használt valamilyen mobil eszközt, addig 2013-ban már 38 százalék volt az arány.

A magyar gyerekek médiahasználatáról szóló legfrissebb kutatások szerint egyre kisebb korban kezdenek el ismerkedni az internettel. Az EU kids online kutatás során a megkérdezett 9-10 évesek saját bevallásuk szerint átlagban 7 éves korukban kezdték el használni önállóan a világhálót, míg a 15-16 évesek nem sokkal a tizedik születésnapjuk után. Az elemzők szerint az elkövetkezendő években ez az életkor még valamelyest csökkenni fog, és valahol 5-6 éves kor táján stabilizálódik majd. A kutatás szerint a 9-10 évesek 38%-a, a 11-12 évesek 61 %-a rendelkezik saját profillal valamilyen közösségi oldalon, ami más európai értékekkel összehasonlítva az uniós átlagnál nagyobb aktivitást jelent.

Félreértés ne essék, az internet nem egy gonosz túlvilági dolog, eszméletlen információkra lehet bukkanni, belőlük tanulni és fejlődni...

Vajon a fiatal generáció is az építő jellegű tartalmakat keresi vagy éppen találja meg az interneten? Biztos, hogy jó korban kezdték el és a tapasztalt információkat jól alkalmazva, jól feldolgozva tudja tovább élni életét? Biztos hogy megfelelő példaképeket és jövőképeket látnak az interneten?

Nem célunk, hogy a gyermekeket teljesen kiragadjuk az új világból, hanem egy iránymutatást nyújtunk nekik, például a lovaglással.

  • Facebook
  • Google+
  • Pinterest
  • Gmail

Kérdezhetik sokan, hogy mire is jó a lovaglás? Miért vigyem el pont lovagolni az én gyerekemet, hiszen az veszélyes, leeshet, ne adj isten kórházba kerül…

Íme néhány gondolat arról, miben segít a lovaglás, a lóval való kapcsolat a gyerekek életében.

Ha leülsz egy rétre ahol magad előtt látod a lovakat, már a fizikai testfelépítése, megjelenése, elegáns léptei, mozgása, ügetése, vágtája magával ragadja tekintetünket, felkelti szépségérzetünket és valamilyen oknál fogva hirtelen elfelejtjük a hétköznap problémáit. Mindez akkor is bekövetkezik, ha előtte soha nem lovagoltál és nem láttál lovat.

Az állattal való munka közben szoros pszichés kapcsolat alakul ki ló és lovasa között.

  • Facebook
  • Google+
  • Pinterest
  • Gmail

Szakértők szerint a lovaglás gyerekekre mért hatása, a könnyebb szocializálódás, jobb kommunikációs képesség, nyugodtabb lelki állapot, koncentráció és memória javulása, ami összességében a mentális képességeket, tehát közvetve a tanulási eredményeket javítja.

A fiatalok hamar rájönnek, hogy egy jól irányzott hiszti a lovaknál nem működik, nem tudják az akaratukat rákényszeríteni a lóra, más megoldás kell… kölcsönös együttműködésre kell bírniuk a lovat, mely a tisztelet nélkül lehetetlen. Tisztelniük szükséges nagyságát, erejét, értelmét ahhoz, hogy bánni tudjanak velük. Következetesen alkalmazniuk kell tudásukat és a segítségeket. Hamar megismerik, hogy a ló minden jelzésre azonnal reagál, így könnyen felismerhető mikor alkalmaz helyes segítséget lovasa. Az embert a tettei szerint ítéli meg a ló. A lóval való közös munka „dominancia harc” is egyben. A rangsorban előbb levő irányítja a kapcsolatot. Ennek értékmérője a határozottság és a magabiztosság. A ló visszajelzéseiből a lovas megismerheti önmagát, ami segít kialakítani a gyermekben a helyes és reális énképet, ami az egészséges önbizalom alapja.

  • Facebook
  • Google+
  • Pinterest
  • Gmail

A kicsik felelősséggel tartoznak a lovak iránt. Nálunk a lovas ápolja a lovát, ő végzi el a körülöttük lévő munkát, készíti fel a lovaglásra, vezeti fel a lovat, mindezeket természetesen az elején felnőtt irányítása mellett.

A lovaglás nem csak mentális fejlődést jelent a gyermek számára hiszen tudatosan kezdi el használni testét. Fizikális szemszögből ha megvizsgáljuk a lovagláshoz elengedhetetlen az egyenes hát, büszke tartás!

Remekül megdolgoztatja a combizomzatot, a hasizmot, vállakat és a hátizmokat. Javul a koordinációs képesség, egyensúlyérzék, gyorsabbak lesznek a refelexek, ezáltal a gyermek hamarabb tervezi meg cselekvésének folyamatát. A napfény, szabad levegő, természet közelsége elengedhetetlen minden ember számára, legyen az gyermek vagy felnőtt.

Mindezeket megélve bátrabbá, magabiztosabbá, kitartóbbá teszi azt, aki rendszeresen nyeregbe ül.

Hogy nincs rá ideje, hogy eljöjjön lovagolni vagy elhozza gyermekét? Valóban. Manapság nem érünk rá észrevenni a természet szépségét, hiányzik belőlünk a megértés és a türelem, tele vagyunk szorongással, félelemmel, így aztán elégedetlenek vagyunk önmagunkkal, ami folyamatos frusztrációt okoz és túltengnek bennünk a negatív érzelmek.

Biztos, hogy ezt akarod?

  • Facebook
  • Google+
  • Pinterest
  • Gmail

“A gyerekek a jövőt képviselik, de azoknak a gyerekeknek nincs jövőjük, akik a technológia rabjaivá válnak.”
(Dr. Máté Gábor magyar születésű orvos, a függőségek kutatásával és kezelésével foglalkozik)

Pin It on Pinterest